• Ana Sayfa
  • Hakkımızda
  • Gizlilik politikası
  • Çerez Politikası
Sonuç yok
Tüm sonuçları Göster
ParaMedya
  • Bankacılık
  • Borsa
  • Döviz
  • Altın
  • Eko Dünya
  • Kripto
  • Sigorta
  • Şirket Haberleri
  • Yazarlar
ParaMedya
  • Ana Sayfa
  • Ekonomi
    • Altın
    • Döviz
    • Eko Dünya
    • Portreler
  • Finans
    • Bankacılık
    • Borsa
    • Sigorta
    • Kripto
  • Yazarlar
    • Remzi Özdemir
    • Arzu BOZKURT
    • Hanife SERTER
    • Şubeci
    • Deniz Ateş
    • Dr.Ayhan Bülent TOPTAŞ
    • Tayfun Oral
    • Gürcan KONUR
    • Evla FAZLI
    • Ertuğrul SADIKOĞLU
    • Metin YÜKSEL
    • Doç.Dr. Burak Özdoğan
    • Doç.Dr. Soner Gökten
    • Avukat Sanlı Baş
  • Hakkımızda
    • Künye
    • Gizlilik politikası
    • Çerez Politikası
Sonuç yok
Tüm sonuçları Göster
ParaMedya
Sonuç yok
Tüm sonuçları Göster
Ana Sayfa Yazarlar Dr.Ayhan Bülent TOPTAŞ

ÇEDES Projesi geri çekilmeli

Dr.Ayhan Bülent Toptaş ÇEDES Projesinin geri çekilmesi gerektiğini yazdı. Peki nedir bu ÇEDES Projesi?

16 Haziran 2023 10:17
- Dr.Ayhan Bülent TOPTAŞ, Gündem
A A
Dr.Ayhan Bülent Toptaş

Dr.Ayhan Bülent Toptaş

FacebookTwitterWhatsAppEmail
Ticari MOI Tuzel

Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT) öğretim üyesi, dünyaca ünlü ekonomist Prof. Dr. Daron Acemoğlu, Maliye Hesap Uzmanları Vakfı’nın bu ay başında İstanbul’da düzenlediği “Yakın Gelecekte Dünya ve Türkiye” panelinde yaptığı sunumda; “Mühendislikte aslında acayip düşüş var Türkiye’de. Bilgisayar mühendisliğinde hiçbir artış yok. Yani, Türkiye gençlerini doğru yönlendirmiyor bu konuda. Özellikle bu yapay zekanın getireceği gelişmelere nasıl ayak uyduracağımızı bilmiyoruz. Bundan da daha önemlisi Türkiye kurumları giderek daha kötüleşiyor.” dedi.

Kamuoyu bu açıklamaları değerlendirip, üzerinde tartışırken medyada enteresan bir haber gündeme geldi. Haberde “Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum (ÇEDES) Projesi” kapsamında İzmir’deki 842 okulda imam ve vaiz görevlendirilmesi yapıldığı belirtiliyordu. Proje hakkında bir araştırma yaptım ve araştırma sonucunda Acemoğlu’nun yukarıda belirttiği endişelere yeniden hak verdim.

BenzerKonular

Daha sağlıklı bir ekonomi için Adalet ve İçişleri Bakanlıkları çok önemli

12. Kalkınma Planı, Göç ve İstihdam

Proje ana dokümanı ve eklerine ulaşılamıyor
Öncelikle, projenin ana metnine ve eklerine ulaşmak, kimler tarafından hazırlandığını, hangi üniversitelerin hangi birimlerinden destek alındığını, hangi hoca veya eğitim uzmanlarının bu çalışmada görevlendirildiğini öğrenmek istedim. Bu projeyi hazırlayanların alanlarındaki başarıları, saygınlıkları, projeyi nasıl bir bilimsel, teorik zemine oturttukları, dünyada benzer uygulamalar olup olmadığı, projenin amaçlarının kime ve neye göre belirlendiği çok önemli. Bunlara bakarak projenin güvenilirliği ve geçerliliği hakkında bir fikir sahibi olmak istedim. Proje dokümanını ve eklerini okuyabileceğim link ya da portala ulaşmaya çalıştım ama böyle bir şey bulamadım.

Projenin orijinal metnine ve eklerine ulaşamasam da internette ÇEDES’in uygulamasına yönelik dokümanlar var. Bunlardan birisi projeyi anlatan bir sunum. Sunumu açıp, hemen proje paydaşlarına baktım. Bir projenin paydaşları proje ile ilgili kararları alan, faaliyetleri yürüten ya da bu faaliyet ve kararlardan etkilenen bireyler, gruplar ve örgütleri içerir. Sunumda paydaşlar olarak Milli Eğitim Bakanlığı ile Gençlik ve Spor Bakanlığının ilgili birimleri ve Diyanet İşleri Başkanlığı görülüyor. Bir eğitim projesinde öğrencilerin, velilerin, öğretmenlerin, okul yöneticilerinin de paydaş olmaları beklenir ama paydaşlar arasında bu gruplara yer verilmemiş. Ayrıca, çevreye duyarlılığının (çevreme duyarlıyım) artırılması iddiasındaki bu projede Çevre ve Şehircilik Bakanlığının da paydaş olması gerekmez mi? Bu çocuklar bilim sevdalısı olacaksa TUBİTAK’ın paydaş olması gerekmez mi? Tarihlerii ile barışık olacaklarsa Türk Tarih Kurumu nerede bu projede? Kültür boyutunda neden Turizm ve Kültür Bakanlığı yok? Bu eksiklikler, ana proje dokümanının kimler tarafından hazırlanıp, imzalandığına yönelik merakı doğal olarak artırıyor.

Böyle bir proje kapsamında yüzlerce hatta binlerce “manevi danışman” ataması ya da görevlendirmesi yapıldığına göre bu danışmanların görev tanımlarının olması lazım. Görev tanımı bir göreve atanan kişinin görevlerinin listesini sunar ve bu kişilerin hangi bilgi, beceri, yetenek, formasyon ve sertifikalara sahip olması gerektiğini anlatır. Böyle bir bilgiye de ulaşamadım. Proje Uygulama Usul ve Esasları Metninde “Görev ve Yükümlülükler” başlığı altında ilgili kurum ve unvanların “yükümlülük”lerine yer verilmiş ama projede kilit rol üstlenen manevi danışmanın görev listesi yok.

Proje Milli Eğitim Bakanlığının Değerlerini Yansıtmıyor

Vatandaşın vergileri ile finanse edilen projenin başarısının bilimsel yöntemlerle kanıtlanması çok önemli. Bu nedenle projenin çıktılarının takip edilmesi gerekir. Proje çıktısı, altında “Çok verimli bir toplantı oldu. Durum değerlendirmesi yapıldı. Her şey çok iyi.” şeklinde ifadelerin yer aldığı ve kurumun web sitesinde fuzuli yer işgal eden toplantı fotoğraflarının paylaşımı değildir.

Proje Uygulama Usul ve Esasları Yönergesine göre projenin başarısının en üst düzeyde takibinden Merkez ÇEDES Koordinasyon Kurulu sorumlu. Bu kurul Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Diyanet İşleri Başkanlığı Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Gençlik ve Spor Bakanlığı yetkililerinden oluşuyor.

Yine yönergeye göre, temsilci öğretmen (kulüp rehber öğretmeni) ve Diyanet gençlik koordinatörleri tarafından, değerler kulübü öğrencilerinin süreç içerisindeki gelişimlerini izlemek amacıyla gözlem, görüşme, anket gibi araçlardan yararlanılacak. Peki, ölçme ve değerlendirme herkes tarafından böyle kolaylıkla yapılabilen bir şey mi? Projenin öğrencilerde istenilen davranış değişikliğini yaratıp yaratmadığını anlamaya çalışan bir anketi hazırlamak ve uygulamak bu kadar kolay mı? Bunların objektifliği nasıl değerlendirilecek? Örneğin; amaçlandığı gibi, bu çocukların çağın becerileri ile donandığına Din Öğretimi Genel Müdürlüğü ile Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü mü karar verecek? Çağın becerileri neler? Günümüz dünyasında bu beceriler din öğretimi ve din hizmetleri aracılığı ile mi ediniliyor?

Manevi danışman, İzmirli gençlere ve çocuklara 7 şiddetinde bir depremde ne yapacakları hakkında bir Afet ve Acil Durum danışmanı kadar faydalı olabilir mi? Veya yapay zeka konusunda bir teknoloji danışmanı kadar öğretici ve geliştirici olabilir mi? Ya da küresel ısınma ve çevre sorunları ile ilgili olarak bir çevre mühendisi kadar katkı sağlayabilir mi?

Din görevlilerinin, kendilerine görev tanımı bile yazılmadan daha ilk aşamada anayasaya aykırılık iddiasına konu olan, içinde büyük muğlaklıklar ve boşluklar bulanan bir projeye dahil edilmesi doğru mu? Bu meslek grubunun saygınlığının korunması diğer tüm toplumlar gibi Türkiye için de önemli. Projenin manevi danışmanlara maddi katkı sağlamak için de kullanıldığı ileri sürülüyor. Din görevlilerinin toplum içindeki asıl görevlerinin dışında kalan ve bilim felsefesinden tarihe, çağın becerilerinden kültüre ve çevreciliğe kadar uzanan bir alanda danışmanlık yapmakla görevlendirilmeleri ve bu tür tartışmaların konusu haline getirilmesi bu mesleğe zarar vermez mi?

Bu, “proje” adı altında kamuoyunu gereksiz şekilde meşgul eden ve toplanan vergilerin uygun şekilde harcanmadığı izlenimi veren uygulamanın geri çekilerek, Milli Eğitim Bakanlığının 2019-2023 Stratejik Planı’nda açıklanan değerlerle uyumlu, yeni bir projenin hazırlanması ve uygulamaya konması gerekmekte. Mevcut proje, söz konusu planın 40. sayfasında da sayılan analitik ve bilimsel bakış, meslek etiği, mesleki beceri, katılımcılık, şeffaflık, hesap verebilirlik, saygınlık, tarafsızlık, güvenilirlik, adalet, insan hakları ve demokrasinin evrensel değerleri ile uyumlu değil.

Projeyi yenilerken, Profesör Acemoğlu’nun aynı toplantıda sarfettiği;“Bence Türkiye için en kötü şey, gelecek 15 senenin de bundan öneki 15 sene gibi devam etmesi ve 1990’lardaki gibi devam etmesi. Üretkenliğin yüksek olmadığı, demokrasinin kuvvetlenmediği ve hatta ekonominin istikrarsızlığı 1990’larda olduğu gibi bir artıp bir azaldığı bir sistem. Demokrasi potansiyeli yüksek, yatırım potansiyeli yüksek, genç bir nüfusu var. Ve önümüzdeki fırsat penceresi 15 sene. 15 sene sonra Türkiye uyanırsa çok geç. Çünkü Türkiye genç nüfusunu kaybetmiş olacak, teknolojik olarak geri kalmış olacak. Potansiyelini de kaybetmiş olacak. Bundan sonraki 15 seneyi de 90’lardaki gibi ya da bundan önceki 15 sene gibi harcarsak bu çok trajik bir şey.” sözleri de göz önünde tutulmalı.

KAYNAK: İZGAZETE

Etiketler: ÇEDES ProjesiDr.Ayhan Bülent Toptaş
Paylaş133Tweet83GönderGönder

Ücretsiz olarak yeni haber duyuruları almak istermisiniz?

AYRIL
Önceki Haber

Erdemoğlu açıkladı: SASA’da işlem tamam!

Sonraki Haber

İş Bankası “Karneni Göster Kitabını Al” kampanyası 16 yaşında

Dr.Ayhan Bülent TOPTAŞ

Dr.Ayhan Bülent TOPTAŞ

İlgili Haberler

Borsanın Delisi Kim?
Borsa

Borsanın Delisi Kim?

https://www.youtube.com/watch?v=fsILZtrOHjc

Alma Abi, Alma Toplantısının Rövanş günü!
Eko Dünya

Alma Abi, Alma Toplantısının Rövanş günü!

  Merkez Bankası Başkanı Hafize Gaye Erkan, İstanbul Sanayi Odası üyelerine hitap edecek. Erkan'ın İstanbul Sanayi Odası'nda yapacağı toplantının tarihi...

Tüpraş’dan 1.9 milyar kar

Tüpraş’dan tev borçlanma: 10 milyarlık tahvil ihraç edecek!

2024’te Hangi Teknolojiler Ön Plana Çıkacak? Sıralı Tam Liste!

2024’te Hangi Teknolojiler Ön Plana Çıkacak? Sıralı Tam Liste!

Anonim şirket sahipleri Nama yazılı hisse senetlerinin vergisel avantajlarını ve devir kolaylığını keşfetti

Anonim şirket sahipleri Nama yazılı hisse senetlerinin vergisel avantajlarını ve devir kolaylığını keşfetti

Denizbank 270 milyon TL tahsili gecikmiş alacak sattı

Denizbank’tan Seçil Erzan açıklaması

Daha Fazlası
Sonraki Haber
Karneni Göster Kitabını Al

İş Bankası “Karneni Göster Kitabını Al” kampanyası 16 yaşında

Doç.Dr. Soner Gökten SASA’nın kritik denetçi raporunu açıkladı

Doç.Dr. Soner Gökten SASA'nın kritik denetçi raporunu açıkladı

Borsa Analisti Burak Aksoy

Borsada yabancı alımı... Geldiysen masaya üç kere vur!

Günün Kavramı ve Tanımı

Tanıtımlar

infoyatirim
Ticari MOI Tuzel

QNBfinansBank


Facebook Twitter Youtube Instagram
ParaMedya Logo

Bankacılık, finans ve genel ekonomi portalı

  • Ana Sayfa
  • Hakkımızda
  • Gizlilik politikası
  • Çerez Politikası
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım yapılması uygun sonuçlar doğurmayabilir. Paramedya olarak internet sitemizi geliştirmek, etkili ve güvenli hale getirmek, sizin için daha kullanışlı olmasını sağlamak amacıyla çerezler (cookie) kullanıyoruz. Çerezler ile ilgili ayrıntılı bilgilere “Çerez Politikası” sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

© 2022 ParaMedya - Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. ParaMedya.

Sonuç yok
Tüm sonuçları Göster
  • Ana Sayfa
  • Ekonomi
    • Altın
    • Döviz
    • Eko Dünya
    • Portreler
  • Finans
    • Bankacılık
    • Borsa
    • Sigorta
    • Kripto
  • Yazarlar
    • Remzi Özdemir
    • Arzu BOZKURT
    • Hanife SERTER
    • Şubeci
    • Deniz Ateş
    • Dr.Ayhan Bülent TOPTAŞ
    • Tayfun Oral
    • Gürcan KONUR
    • Evla FAZLI
    • Ertuğrul SADIKOĞLU
    • Metin YÜKSEL
    • Doç.Dr. Burak Özdoğan
    • Doç.Dr. Soner Gökten
    • Avukat Sanlı Baş
  • Hakkımızda
    • Künye
    • Gizlilik politikası
    • Çerez Politikası

© 2022 ParaMedya - Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. ParaMedya.

Bu web sitesi çerezleri kullanır. Bu web sitesini kullanmaya devam ederek, çerezlerin kullanılmasına izin vermiş olursunuz. Gizlilik Politikamızı ve Çerez Politikamızı ziyaret edin.