Yasa çıktı ama bankalar takmıyor! Bankaların sigorta zorbalığı bankacıyı da vatandaşı da bıktırdı
Kredi kullanımında sigorta

Mart ayında Meclis’den çıkan  Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik yapan yasaya rağmen bankaların kredide sigorta ısrarı hem bankacıları hem de vatandaşı bıktırdı.  Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu gereği, bankaların kredi kullanımında hayat sigortasının dışında sigorta poliçelerini zorunlu tutmaları yasaklanmasına rağmen bankalar bu ısrarını sürdürüyor.  Yine hayat sigortası için “İstenildiği sigorta şirketinden poliçe yapabilir” düzenlemesine rağmen, bazı bankaların söz konusu poliçeyi kendilerinden yapılmaması halinde ya kredi talebini reddediyor ya da daha yüksek faiz ile kredi teklifinde bulunuyor.

BANKACIYA SİGORTA HEDEFİ

Bankalar yasal düzenlemeye rağmen personeline verdikleri sigorta hedefini yüzde 100 arttırdı. Sigorta poliçelerinden yüzde 40’a yakın kar edilmesi bankaların, bankacılıktan çok sigortacılık yapmasına neden oluyor.  Bankalar, kredi kullandırırken kendi anlaşmalı veya iştiraki sigorta şirketlerinin poliçelerinde ısrar ediyor. Bankalar, çıkartılan yasaya rağmen sigorta istemeyen veya başka şirketten yaptırmak isteyen müşterilerin kredi talebini , “onaylanmadı” diyerek geri çeviriyor. Bazı bankaların farklı bir sigorta şirketinin yaptığı hayat sigortasını bile yüzde 200 fazlası bir fiyatla satmaya çalıştığı iddia ediliyor.

KAMU BANKALARI DA BAŞLADI

Öte yandan bankaların sigorta ısrarı son dönemde kamu bankalarında da yoğun bir şekilde görülmeye başladı. Türkiye Bankalar Birliği’ndeki çözüm merkezine başvuruların büyük bir bölümü bir kamu bankasına ait bulunuyor.  Yine şikayetvar’da yer alan sigorta şikayetlerinin de büyük bir bölümü yine aynı kamu bankasına ait.

ALAKASIZ SİGORTA POLİÇESİ KESMİŞLER

Şikayetvar’da yer alan bir şikayette söz konusu kamu bankasından kredi ile hiç bir alakası olmayan bir de fazla poliçe kesildiği belirtiliyor. Söz konusu şikayet şöyle:

” 25.04.2022 tarihinde kullanmış olduğum konut kredisinin yanında zorunlu olduğu belirtilerek tarafıma, Kredili Hayat Sigortası (Poliçe No: ******063), Ferdi Kaza Sigortası  (Poliçe No: ******830) ve Bir Yıllık Hayat Sigortası (Poliçe No: ******286) poliçeleri düzenlendi. Aynı şekilde, hesabımdan “Kazandıran Standart Tarife” adında bir ürün için ve “Kazandıran Süper Tarife” adında bir ürün için para çekildi.  Bu uygulamalar, 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması hakkında Kanun’un “Satıştan Kaçınma” başlıklı 6. Maddesi ve “Sigorta Yaptırılması” başlıklı 38. Maddesine aykırıdır. Bu nedenle, yasal süre içinde cayma hakkımı kullanarak, Ferdi Kaza Sigortası-Poliçe No:******830 ile Yıllık Hayat Sigortası-Poliçe No:******286 ve Kazandıran Standart Tarife ile Kazandıran Süper Tarife’nin iptal edilmesi, gelecek yıllarda otomatik yenilenmemesi,
hesabımdan çekilen tutarların tarafıma ivedilikle iadesini talep ediyorum. Aksi takdirde Bankalar Birliği ve Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuracağımı bildiririm.

Söz konusu şikayet banka tarafından , “Bankamız ürün ve hizmetleri ile ilgili şikayet, öneri ve taleplerinizi İnternet Bankacılığı ve Mobil Bankacılıkta yer alan Bize Yazın bölümünden, www. ….bank.com.tr internet sitemizde yer alan Bize Ulaşın bölümünden, 0850 222 0 …  numaralı Müşteri İletişim Merkezimizden ve Şubelerimizden de iletebilirsiniz.” şeklinde yanıtlandı.

HABERİ OLMADAN SİGORTA YAPMIŞ

Yine şikayetvar’da yer alan bir şikayette ise sigorta poliçesinin bankacı tarafından imzalanan evrakların arasına konularak yapıldığını iddia ediyor. İşte o şikayet:

“….bank’ta hesabım olduğu için adıma kredi kartı geldi, kartı önce kullanmak istemedim daha sonra banka çalışanı “kullanmak istemezseniz iptal edersiniz” diyerek beni ikna etti. Trabzon Vakfıkebir şubesi çalışanı olan bayan imzalamam için bir çok kağıt önüme koydu, ben kendisine birçok kağıt olduğu için okumadan imzaladığımı fakat kesinlikle kredi kartının üzerine ek kart ya da bir sigorta gibi ücretlendirme gereken hiçbir uygulamayı kabul etmediğimi kendisine sözlü olarak beyan ettim. Çalışana bu şekilde imzalanacak evrak varsa kabul etmem onun dışında olanları imzalamam için verebilirsiniz dedim. Banka çalışanı olan bayan bana tabi ki öyle bir durum olmayacak demesine rağmen kartımın üzerine …. kart borcum güvence adı altında sigorta yapılmış, kartım üzerinden 400 lira ödeme yapmışım. Üstelik bana yapılan bu sigorta işten çıkma durumunda kartın ödenmemesi durumunda yapılan bir sigorta… Ben kartı aldığımda zaten çalışmıyordum, şu anda yine çalışmıyorum. Banka çalışanının kendisine söylememe rağmen bana hem sigorta yapmış hem de işime yaramayacak gereksiz bir sigorta yaparak beni boşuna para ödemeye mecbur bırakmıştır. Ben bir ….bank müşterisi olarak banka çalışanının bana güven vererek imzalattığı kağıtlarda beni yanıltması, kendi müşterisini resmen kendi çıkarı için kullanması beni aşırı derecede üzmüş ve bu çalışana güvenerek imza atmam 400 lira zarara uğratmıştır. Trabzon Vakfıkebir şube çalışanı olan kişiden şikayetçiyim.”