Bankalar artık neredeyse şube önünden geçen vatandaştan bile masraf alıyorlar. Habersiz satılan sigortalar, vadesizde tutulan mevduatlar.. İşte bankacılardan müşterilere çok özel tavsiyeler:
10.000’den fazla takipçisi ile Bankacılık sektörü çalışanlarını ortak bir noktada buluşturan tek ve en büyük platform olan Paramedya İnstagram sayfasında bankacılar ile sektörün en güncel sorunlarını paylaşmaya devam ediyoruz . Geçtiğimiz günlerde Bankacılara  bu platformda;  
“ Banka müşterilerine samimi bir tavsiyede bulunmak ister misiniz ?” diye bir soru yönelttik. Gelen cevaplar oldukça ilginç ve bir o kadar da samimiydi gerçekten. Bu haftaki yazımda , banka müşterileri için de çok faydalı olacağını düşündüğüm bu cevapları paylaşmak istiyorum . Ama ondan önce bankacıların içinde bulunduğu durumu kısaca özetlemeliyim . Her gün bu konularda onlaran çok sayıda şikayet alıyoruz . 
Pandemi koşullarında sağlıkla ilgili endişelerin yanısıra iş güvencesi ile ilgili de endişeler yaşamaya başlayan, hedef baskısı altında ezilen, bunalan , sürekli olarak işten çıkarılma ile tehdit edilen çok sayıda özel sektör bankacısı psikolojik sorunlar yaşadığını iletmekte. Sorunlarının artık eve ve aile ilişkilerine de yansımaya başladığından şikayet etmekte. Uyku düzeni bozulan , antidepresan kullanan , hayattan hiçbir keyif almadığını ve geleceğe dair hiçbir umut taşımadığını ileten bankacı sayısı her geçen gün artıyor . Karlılık endişesi üst seviyeye çıkan bankalarda çeşitli ürünler konusunda ardı ardına yapılan kampanyalar, emekli müşteri kazanımı, sigorta satışı, vadesiz mevduat artışı vb. gibi konularda verilen yüksek hedefler bankacıları bunaltmış durumda. İşte tüm bu ahval ve şerait içinde dahi müşterileri en doğru bilgilerle bilinçlendirmeyi doğru bulan çok sayıda doğru ve dürüst bankacı, bu önerileri müşterilerin ve sektörün iyiliği için yazdı. Bilinçli müşteri yaklaşımı bu sektörü disipline edebilecek tek güç gibi görünüyor artık. Bunun farkında olan bankacılar da müşterilere şu hususları hatırlatmakta fayda olduğunu düşünüyorlar ;
-Hesaplarınızı, ekstrelerinizi düzenli olarak kontrol edin ve bilginiz dışında yapılan ücret , komisyon kesintilerine mutlaka itiraz edin.
-Bankada imzaladığınız her türlü belgeyi ( en azından başlıklarını )  okuyun ve bir örneğini bankadan talep edin ve saklayın.
-Bankacıların tavsiyelerini araştırmandan hemen kabul etmeyin. Yoğun baskı altında olan bankacılar tarafından zorunlu olarak önerilen , müşterinin değil bankaların ihtiyacına göre satılması istenen ürünlere ihtiyacınız yoksa “evet “ demeyin. 
-Ticaret yapıyorsanız, tek banka ile çalışmayın . Biri mutlaka kamu bankası olmak üzere en az 2-3 banka ime çalışın . Kullanacağınız ürün konusunda mutlaka faiz, ücret , komisyon araştırması yapın. 
“Zorunlu “ denilerek satılmaya çalışılan  ürünler , sigortalar konusunda uyanık olun. Çoğu zaman zorunluluk değil hedef baskısı nedeniyle söylenen bu cümleyi iyi sorgulayın . Neden “ zorunlu “ olduğunu açıklamalarını isteyin . Gerekirse yetkili yerlere şikayetinizi iletmekten çekinmeyin . 
-Pandemi koşullarında internetten yapabileceğiniz işlemler için bankaya gelerek risk almayın. Banka şubelerinden  yapılan işlemlerin sizin için daha maliyetli olacağını bilerek hareket edin . 
-Bankaların sizleri kampanya adı altında defalarca telefon ile aramasından rahatsız iseniz durumu BDDK’ya şikayet edin. Biz bankacılar da aynı kişileri defalarca arıtarak taciz etmekten memnun değiliz ama zorunlu tutuluyoruz . 
-Kredi kullanmak üzereyken , en zayıf anınızda “ bu krediyi kullanmak için kredi kartı almanız , BES yapmanız, ek  sigortalar ( eşya, kaza vs.)  yapmanız şartı var ..” vs denirse itiraz edin. Yazılı belge alarak şikayet edin . Bunun için ödediğiniz , ödeyeceğiniz tutarları önceden net olarak sorun ve öğrenin . 
-Bankanın işletmenize  tahsis ettiği POS cihazı eski ve bozuk ise bunun İÇİN sizden talep edilecek tamir, bakım, değişim vs. Ücretleri ödemek zorunda olup olmadığınızı sorgulayın. Bankanın size bozuk ve eski posları verip vermediğini araştırın gerekirse kabul etmeyin . 
“Hatır, gönül vs. “ diyerek size ısrar eden bankacınızdan mevduatınıza düşük faiz almaya  , kredinize yüksek komisyon ödemeye ya da ihtiyacınız olmayan ürünleri satın almaya razı olmayın. Diğer bankalardan da mutlaka fiyat araştırması yaparak bankanız ile görüşmeye gidin . 
-Bankacınıza “ acıdığınız” için yapılan her teklifi kabul etmeyin . Bundan dolayı Bankacınızın değil bankanın  kazandığını unutmayın. 

-Cuma gününe denk gelen vadeli hesap dönüşlerinizin bilginiz dışında vadesiz hesapta kalıp kalmadığını kontrol edin. Cuma gün “ düşük “ faiz önerilirse diğer bankalardan da faiz oranı sorgulayıp gerekirse paranızı transfer edeceğinizi belirtin .
-Kredi ve mevduat faizleri konusunda basit hesap yapmayı mutlaka öğrenin. Gerekirse bankacınıza nasıl hesaplandığını sorun, bilgilenin . 
Bankaların gönderdiği mail ve mesajları dikkatle okuyun özellikle ücret, komisyon, faiz  vb. değişikliklerden haberdar olun. 
-Bankacıların da bankada çalışan ücretli, maaşlı işçiler olduğunu , bankanın sahibi olmadıklarını ve bir çok konuda yetkileri ve karar hakları olmadığını bilerek öfkenizi bankacılara yöneltmeden haklarınızı hukuki yollardan aramayı tercih edin. 
-Bankalar sosyal medyada yazılan müşteri şikayetleri konusunda yüksek duyarlılığa sahip olduğundan yanlış uygulamaları bu alanda duyurmaktan çekinmeyin. 
-Güven duyduğunuz , açık iletişim kurduğunuz , duygu sömürüsü yapmayan ve sizleri her konuda açıkça bilgilendirmeye zaman ayıran bankacılarla çalışmayı sürdürünüz . 
-Bankacılıkta bilinçli ve sorgulayan müşteri sayısı  arttıkça bankaların da hesapsız hedefler ve yoğun baskılarla hem çalışanları hem de müşterileri zorlayan ve sömüren yaklaşımlarından vazgeçeceklerine inanıyoruz